ASSALAMUALAIKUM
AHLAN WASAHLAN


~ spread the ♥ ya'll ~

Thursday, March 24, 2011

ALHAMDULILLAH..

ilmu ditimba adalah untuk mendekatkan diri kita kepada Si Pencipta, untuk mengenaliNya, untuk menambah keimanan kita kpdNya, agar kita sentiasa bersyukur dengan setiap apa yang diberikan oleh Allah..

dan tidak lupa juga..ilmu juga membantu kita
-untuk menunaikan kewajipan fardhu ain dan kifayah..
-untuk kita bangkit mempertahankan Islam dan berjuang menjadikan Islam sebuah agama yang paling berpengaruh dan digeruni
-menjadi umat Islam yang WORLD CLASS ..how? beramal dengan ilmu yang dimiliki...insyaAllah

kejayaan dapat meningkatkan kesyukuran kita kepadaNya dan menjadi pendorong untuk kita terus mencapai kejayaan di dunia dan juga di akhirat.insyaAllah.

kegagalan juga dapat mendekatkan kita dgn Allah. Kegagalan mengajar kita untuk redha dan tidak berputus asa. Dengan ini, dapat mengukuhkan keimanan kita terhadap Qada' dan Qadar.Kegagalan juga mendorong kita untuk terus berusaha agar tidak terus gagal kerana kita sudah merasai keperitan akibatan kegagalan itu..InsyaAllah..

yes, "SPM is not everything".

But for those who did well in SPM (Alhamdulillah), you should be thankful to Allah, as He had created one great beginning for you. Grab this golden opportunity for you to continue succeed in life. Don't ever feel proud of yourselves. Stay humble and be grateful.

And for those who didn't. NEVER EVER GIVE UP. It's not like it's the end of your world. Your SPM result doesn't determine what you will be in the future. There's still long way to go man.KEEP ON FIGHTING yarr

Everyone,
Always hold on to this
Work+Strive+IKHLAS+Doa+Tawakkal.
That's the key.
InsyaAllah.
You can do it.
We all can do it.
Kudoakan agar aku dan rakan2ku di Almashoor akan sama2 peroleh kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan juga di akhirat serta jauh drpd azab neraka.. amin~



tips yang aku bleh bgi berdasarkan pemerhatian dan pengalaman..

1) tak yah sibuk2 nak bercinta atau bercouple noh.BUANG MASA DAN TENAGA BETOI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2) buat nota yang boleh difahami, biar la org lain tak phm, asalkan kau phm, sudah..
(bebanyak terima kasih kpd kak Hazee atas nota Sejarah, most of my friends didn't really understand it cos it was too simple,they said. But tu yg buat uswah jd rajin nak bukak buku teks tuk tambah2 the points.Secara tak langsung, I also got the idea of how to do an effective notes)

3) tengok la sikit rancangan2 tv, national geographics ka, drama ka, thriller ka, apa2la yang SESUAI. setidak-tidaknya dapat sumbang sikit idea dalam menulis karangan.

4) kalau tak mau tengok tv, baca buku pun boleh gak, other than buku teks. Tambahkan lagi pengetahuan. Dapat bawak masuk dalam karangan gak.

5) Masa hari peperiksaan, tok sah dok baca buku dah. Relax ja. Try to recall balik apa yang dah dibaca. Pengalaman saya(nasib bukn masa SPM) : still dok baca 30 minutes before exam, masa exam, fikiran jadi celaru, try to recall, it was all mixed up..SCARY!!! >_<

6) JANGAN percaya benda2 spot nih. bahaya!!! baca ja semua,okay.

7) pastikan ada air yang mencukupi tuk semua paper. so that otak kita dpt oxygen tuk pemprosesan maklumat yang lebih berkesan dan jugak untuk bagi kita tenang.

8) lepas dah tulis maklumat yang patut as in angka giliran, kod subjek, ic num , dan selagi the invigilator tuh tak kata mula, TERUSKAN la baca doa2 penerang hati dan surah2 kecil seperti An-Nas, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan Alam Nashrah. BUAT TAU...

just adding a lil bit more..come on yarr, spend a couple of minutes and explore these :
would like to thank my pal, farhana for introducing to me these links,and i just wanna share with ya'll..
so,i guess that's all for now..
^_^


kay, love you guys
Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment